[quote style=”3″ author=””]«Χρησιμοποιήθηκε στις αρχές του αιώνα για την κατασκευή του δρόμου που ενώνει την πόλη του Λεωνιδίου με το επίνειό της, την Πλάκα»[/quote]
Η Ελληνική Κυβέρνηση είχε παραγγείλει το 1914 10 ατμοκίνητους οδοστρωτήρες στο εργοστάσιο AVELING & PORTER στο Kent της Αγγλίας. Γύρω στα 1930 – 1932 έφτασε μια μεγάλη μαούνα στο λιμάνι της Πλάκας μεταφέροντας έναν εξ αυτών, ατμοκίνητο οδοστρωτήρα BTD, ασυνήθιστο, καθώς ήταν μόλις 8 τόνων. Έμβλημα του το αλογάκι του Kent, το οποίο μετέπειτα χρησιμοποίησε ο Enzio Ferrari!
Το μηχάνημα αυτό είναι στενά συνδεδεμένο με τον δρόμο Πλάκας – Λεωνιδίου και αποτελεί κομμάτι μια λαμπρής ιστορικής περιόδου του Λεωνιδίου. Η κατασκευή του δρόμου της Πλάκας – Λεωνιδίου κράτησε πολύ, πότε από έλλειψη χρημάτων, πότε από βλάβες του οδοστρωτήρα, αλλά και από την ίδια την τεχνική που χρησιμοποιήθηκε. Σίγουρα οι βλάβες που θα παρουσίαζε θα ήταν δύσκολο να τις επισκευάζουν στο Λεωνίδιον. Αλλά και η τεχνική ήταν τροχοπέδη. Στο Λεωνίδιον προφανώς δεν υπήρχε άλλη ατμομηχανή σπαστήρας για να παράγει «γαρμπίλι» έτσι, οι εργάτες και κυρίως εργάτριες έσπαζαν τις πέτρες με σφυριά και το παραγόμενο γαρμπίλι το μετέφεραν με ντορβάδες. Έτσι για έναν δρόμο 4,5 Km χρειάστηκαν πάνω από 4- 5 χρόνια.
[badge style=”3″]Φωτογραφικό υλικό από το αρχείο της Ντίνας Βιτζηλαίου[/badge]